Nattuggla

http://www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx: "nattuggla /.../ person som är uppe länge på natten"

Nattugglor är en sorts människor som jag för mitt liv inte förstår mig på. De finns runt omkring mig; jag möter dem på gatona, står bakom dem i kön på ICA, träffar dem när de, nyvakna, hämtar sina barn från förskolan klockan tre på eftermiddagen... en sover för guds skull i min säng om nätterna. Ändå är det som att vi lever i olika världar, är helt olika sorters varelser. För jag skulle aldrig kunna bli nattuggla. Jag är för ljusberoende - hela min värld bygger på om det är ljust eller mörkt, utan att jag kan hjälpa det: är det ljust har jag energi att göra nästan vad som helst, är det mörkt blir jag närmast apatisk och vill bara sova.

Min teori är att nattugglan är en (för mig) olycklig konsekvens av en evolutionens nyck; människan kom på hur man gör eld (vilket i och för sig måste ses som positivt i ett helhetsperspektiv). Problemet är att någon ju var tvungen att vakta elden... Man märkte att vissa individer, nämligen de som bar på nattugglegenen, var bättre på att hålla sig vakna nätterna igenom än andra - och övermänniskan "eldvakten" kom till. De grupper människor som hade en bra eldvakt, klarade sig antagligen bättre än de som
1) blev uppätna av sabeltandade tigrar om nätterna, eftersom de inte hade en skrämmande eld i sitt läger, eller
2) var tvungna att lägga tid och energi på att göra ny eld hela tiden, inte kunde jaga och svalt ihjäl.
Således blev eldvakt ett statusyrke, nattugglegenen fördes vidare och idag finns en relativt stor nattugglepopulation. Problemet för mig ligger i att den nattuggla jag valt att kalla pojkvän är just en nattuggla och vi har olika dygnsrytmer, samt i min oförmåga att kunna förstå nattugglefolket. Probelmet för dagens nattugglor är att de vill jobba om nätterna hellre än på dagarna, söker och får nattjobb, förväntas jobba på nätterna - men samtidigt måste vara vakna på dagarna (det är ju då resten av samhället - butiker, apotek, förkolor etc - är öppet). De stackars nattugglorna riskerar att gå under. Visserligen härstammar de från den mäktiga eldvakten, men jag är ändå relativt säker på att de i grund och botten är människor, med mänskliga behov (såsom sömn). Ett samhälle där man kan välja att jobba morgon, eftermiddag eller kväll - ett treskiftsamhälle - är räddningen för oss alla. Då kan alla få ut det mesta av sig själva och av det samhälle vi lever i.

Rädda nattugglorna och dig själv - hjälp till att upprätta ett treskiftsamhälle nu!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0