Solstrålar

ne.se: "solstrålning, solinstrålning, energi som i form av elektromagnetisk strålning från solen tillförs jorden; endast en mindre del absorberas i atmosfären"

Solstrålar kommer, i min värld, i åtminstone två former. Dels finns det solstrålar som färdats i ungefär åtta minuter innan de når mig. De som sprider synligt ljus och konkret värme som känns på huden. Solstrålar som når alla, överallt. Universella solstrålar. Dels finns det personliga solstrålar. De som sprider ett annat slags ljus, en annan slags värme - de solstrålar som förmedlar sådant som känns inuti. Jag har turen att vara omgiven av den sortens solstrålar större delen av min dag.

Nyckeln ligger väl egentligen i första ordet i definitionen ovan - ernergi. Alla solstrålar ger energi, på sitt sätt. Idag har de två typerna av solstrålar förgyllt min vardag tillsammans och jag konstaterar nöjt att energi aldrig kan försvinna - den kan bara omvandlas.

(eget foto)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0