Väder

ne.se: "väder, atmosfärens tillstånd eller dess växlingar, särskilt faktorer som påverkar mänsklig aktivitet och förekomsten av t.ex. moln och nederbörd"

Idag har min stad visat sig från en av sina sämre sidor. Eller rättare sagt - vädret har gjort att staden verkar ful, grå och tråkig. Död. Bristen på ljus får snödroppar, krokusar och andra vårtecken att tappa färgen och mig att tappa allt: tålamodet, tron på våren, lusten att städa. Kanske till och med förståndet. Vattendroppar i olika storlekar har fallit från den gråa himlen under i princip hela dagen. De äter liksom upp luften och gör det svårt att andas. Samtidigt tar sig de allra, allra minsta dropparna in genom kläderna, in under huden. Det kryper i hela kroppen. Mista lilla motgång gör att allting brister. Exploderar. Det är som att molnen inte bara skymmer den blåa himlen som faktiskt fortfarande existerar någonstans där uppe (jo, det är sant!), utan tar sig ända ner till mina ögon och lägger sig som en grå lins mellan mig och världen. Jag önskar att jag kunde bli bättre på att ta bort den där linsen. Att jag inte lät mig påverkas så mycket av vädret. För min stad är vacker. Krokusarna är precis lika lila som de var igår. Och himlen är blå!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0